Friday, 7 December 2012

Warga Emas Dirimu Amat Berharga


Ana baru-baru ini terbaca post dari wall FB seorang sahabat yang menceritakan pengalamannya dalam membantu seorang pak cik yang tidak tahu tempat tinggal. Apabila telefon number yang ada pada pak cik tersebut, tiada yang mengenali. Pelbagai cara dilakukan antaranya mengetuk pintu jiran untuk bertanya namun jawapan mengecewakan sehinggalah bertemu penjaga di lif apartment. Alhamdulillah…

Kenapa perkara ini berlaku?? Ana nak berkongsi dengan pembaca sekalian daripada Psikologi Dakwah yang telah ana pelajari. Perkara ini boleh sinonimnya berlaku terutamnya bagi golongan warga emas. Ianya merupakan sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif. Penyakit Alzheimer bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit Alzheimer adalah keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri.

Ana teringat semasa program ‘Iftar Bersama Warga Emas’ di Rumah Seri Kenangan iaitu ana sendiri sebagai pengarah program anjuran MAIPs.
“Mak cik nama apa?”
“Mak cik nama Queen”


Lantas seorang mak cik yang berada berdekatan berkata, “nama dia bukan Queen, nama dia Aisyah. Dia jenis lupa..” 

Namun, adakah semuanya akan berlaku kepada warga emas? Jawapannya: Tidak. Tapi, kebanyakkan ianya berlaku bagi usia 60 keatas dan not imposible untuk setiap lapisan masyarakat mendapat penyakit tersebut.

Boleh diubati?? Jawapannya, dari medical.. xboleh.. namun, cara menanganinya ialah sejak dari muda kita perlu mengambil makanan berkhasiat untuk saraf otak.

Berkaitan dengan program ini, ianya disertai oleh mahasiswa negeri Perlis bersama sahabat-sahabat dari Mesir dan Jordan. Banyak perkara dan pengalaman yang kami dapat daripada program ini. Ada mak cik yang bercerita anaknya Berjaya dan bergaji besar namun terpaksa menghantarnya ke rumah orang tua.  Sahabat ana, huda berpendidikan di Jordan. Telah membuat kesimpulan dari kisah mak cik tersebut dengan berkata : “apa yang pentinga dalam pendidikan anak-anak adalah pendidikan Agama. Bila Agamanya baik, dia boleh menjadi anak yang baik.” Ketahuilah kita yang mencorakkan zuriat dan generasi. Mulakan dengan pembentukan yang baik untuk jenerasi yang soleh/ah.

__________
T/S : Rindu dengan mak cik Saunah (mak cik dirumah seri Kenangan). Warga emas juga adalah mad’u dan kadang-kadang kita perlu belajar banyak perkara dari mad’u hatta kita adalah da’ie.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...