Saturday 24 November 2012

Mustajjab doa dan tarbiyyah.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memerintahkan untuk berpuasa pada hari sebelum mahupun setelah ‘Asyura dalam rangka menyelisihi orang-orang Yahudi karena hari ‘Asyura –yaitu 10 Muharram- adalah hari di mana Allah selamatkan Musa dan kaumnya, dan menenggelamkan Fir’aun dan para pengikutnya. Dahulu orang-orang Yahudi berpuasa pada hari tersebut sebagai syukur mereka kepada Allah atas nikmat yang agung tersebut. Allah telah memenangkan tentara-tentaranya dan mengalahkan tentara-tentara syaithan, menyelamatkan Musa dan kaumnya serta membinasakan Fir’aun dan para pengikutnya. Ini merupakan nikmat yang besar.

9 Muharram.
Ketika melangkah masuk ke floor tingkat 3. Hidung ana dan roomate menangkap bauan 'Durian'. Lalu dengan spontan roomate berkata,           
"Atiqah, jom beli durian."

Terdetik dalam hati, kasihan dengan roomate. Namun, waktu berbuka puasa tinggal 15 minit. Sempatkah?? Belum kira dengan sesak di hadapan pintu UM lagi. Tiba-tiba roommate berkata, 
           seronok kalau boleh makan durian”.

Dalam hati, sedih dan rasa bersalah.. terdetik nak beli durian selepas berbuka puasa dan solat berjemaah bersama roommate. Dalam 5 minit sebelum azan maghrib, pintu diketuk. Sahabat ana memberi sebiji durian. Lantas mulut memuji kebesaran Allah. Mustajab doa orang yang berpuasa. Allahhu akbar..


10 Muharram.

Pada hari ini penuh dengan aktiviti sehingga terpaksa memilih yang mana perlu diaulakan. Sesusai jualan dibawah JKP kerohanian dan perpaduan. Kereta pecut laju mencari sesuat untuk melaksanakan tarbiyyah umi. Wang sedikit tidak menjadi penghalang kerna yakin ganjaran berganda apabila kita bersedekah.

Untuk kali kedua, roommate menyatakan keinginannya untuk memakan ‘Nasi Kerabu’. Tiba-tiba lalu di depan pasar malam. Roommate berkata, 
               “Seronok berpuasa klo macam nie”
Ana menyambung kata-kata roommate 
                “Itulah, mustajab doa orang yang berpuasa. Maka, ana mahu enti doakan ana sesuatu...”
Doanya perlu dirahsiakan.. ^_^V

Dalam melaksanakan sunat 10 Muharram, kami bertemu dengan ramai kanak-kanak. Tingkah lakunya kanak-kanak mencuit hati. Ada yang teruja, ada yang dapat terus lari, ada yang dapat terus bukak da nada yang ucap, “terima kasih Ustazah” siap salam lagi.

Adik: akak, knp akak bagi??
Ana : kerana hari nie 10 Muharram..
Adik: owh.. moga akak dimurahkan rezeki.. Assamualaikum akak.. 

Cara adik ini berkata2.. gerak badan yg mnunjukkan rasa hormat..mmbuatkan ana, sahabat dan roomate ana mmuji dgn tingkah lakunya.. mungkin umi dan abinya seorang yang baik, kerna itu dia memiliki ana yg baik. Terus bibir mengungkap doa,

“semoga dikurniakan anak yang soleh dan solehah, penyejuk mata memandang dan penyenang hati yang gundah.”  Seterusnya, diamenkan oleh sahabat dan roommate. 

Jika kita selami sirah, Rasulullah amat memuliakan kanak-kanak. Ya Rasulullah... dikau dijadi ikutan kami.. InsyaAllah..

_____________________________________________________
T/S : Alhamdulillah..
semalam dapat mgikut tarbiyyah umi.. 
melakukan amalan sunat 10 Muharram yang selalu umi lakukan setiap tahun..
walaupon minggu nie.. tidak dapat balik Perlis utk melakukan amalan yang umi selalu lakukan. Namun, ana melakukan dengan cara ana yang bergelar mahasiswa bersama sahabat dan roomate yang ana kasih kerna Allah.. 
Syukran jazilan kathirah buat sahabatku dan roomateku kerana kalian berdua sudi turun padang bersama ana.. >_<

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...