Sunday 9 December 2012

KONVOI AMAL PALESTINE


Seperti biasa, jadual sentiasa pack dengan pelbagai aktiviti. Maaf, pembetulan.. jadual sengaja di penuhkan dengan pelbagai aktiviti agar dipenuhi dengan pengisian yang bermanfaat. Ingat pada prinsip hidup menjadi kekuatan.

~Dakwah telah menjadi pilihanku, cinta Allah menjadi buruanku~

Dakwah bukan perkara mudah perlukan pengorbanan dan kekuatan. Namun, permulaan bagi dakwah amat simple. Just ^_^ smile. Kerna kita adalah DUTA ISLAM.. But, prinsip tetap prinsip.. not for rijal.

Kembali kepada topic bicara ana ynag bertarikh 9 Disember 2012 iaitu pada hari ahad baru-baru ini. Yayasan Amal Malaysia, SUK Selangor dan MPMS telah turun padang untuk kutipan derma untuk saudara seakidah kita di Palestine.

Sebenarnya, keinginan untuk turun padang meminta bantuan bagi saudara kita di Palestine dah lama terbuku dihati. Alhamdulillah, akhirnya menjadi pilihan Allah untuk turut sama turun padang mengutip derma dengan sahabat-sahabat. Allahu Akbar!

Suntikan dakwah atau strategi dakwah cuba disusun sebagai praktikal sepertimana diajar ketika KEM PEMANTAPAN DAIE baru-baru ini. Pelbagai ragam manusia dan pelbagai pengajaran boleh diambil ketika turun padang.

Sedang kutip derma, tiba-tiba terdengar “akak Palestine..”. Lantas ana menoleh, melihat seorang kanak-kanak lingkungan usia 6-7 tahun menghulurkan duit untuk derma. “Ini untuk Palestine yea kak”. Dikeluarkan dompetnya untuk didermakan. Anak soleh. Allahu Akbar. Bertuah ayah dan ibunya kerna punya anak yang tidak lokek untuk memberi derma untuk agama Allah. Lalu ana membalas dengan senyuman yang ditafsir melalui mata walaupon tidak dapat dilihat melalui ukiran senyuman dibibir. Maaf jika ayat memeningkan.. @_@?

Banyak pengalaman, namun semuanya menguji kesabaran dan senyuman perlu sentiasa diukir. Bila lemah, bermonolog dalam diri..

“IKHLASkan diri.. senyum3.. kerna apa yang atiqah buat untuk bantu saudara seakidah. Allah uji dengan orang tidak memandang dan tidak menderma ja. Mcm mana nak mujahidah klo lemah.. Kak ima yang mengandung 6 bulan pon boleh tabah dari pagi hingga petang. Ikhlas3”
________________

T/S: kata sahabat: don’t judge the book by its cover. Namun, kadang-kadang cover penting klo isinya memang baik. Jgn hanya segelintir golongan bertudung dan berkopiah tidak memberi sumbangan yang lain pon kena label.. ok bah?? MPMS, I’m waiting 4 the next activities. 12.12.12 (HARI MAHASISWA)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...