Monday, 13 June 2011

Subahanallah...

“Cuti kali nie nak kemana lak?” soal sahabat ana.
“Sekarang nie pakat suka pi Kelantan. So, Kelantan adalah destinasinya.” jawabku.

“Subahanallah.” Itulah kalimah pertama yang dilafazkan oleh ana tatkala melihat keindahan Pantai Tok Bali, Kelantan.

 Pemandangan ketika di tepi pantai.
Kalimah itu dilafazkan bagi memuji ciptaan Allah yang menciptakan langit tanpa penyokong sebagai bumbung yang dihiasi dengan langit yang biru kemerah-merahan. Sesekali kedengaran bunyi ombak menghampas pantai. Damai rasa dalam hati. Musim cuti inilah waktu untuk mencuci mata sambil melihat keindahan alam ciptaan Allah. Seperti firman Allah :

“Dan ditundukkan kepada kamu apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum yang mahu berfikir”

Pemandangan dipagi hari yang dari chalet yang ana menginap bersama keluarga.
Maaf kerana tidak berani nak ke pantai seorang diri waktu pagi-pagi.

Di Pantai Tok Bali ini, anak saudara ana diajar mengapungkan diri. Hebat, tanpa perlu berenang kita mampu mengapungkan diri.. bak kata abi.. Releks.. nanti badan akan terapung 10%.

Fakta lain yang ana dapat.. Hebatnya, air laut kerana mampu mengapungkan badan manusia walaupon seberat mana pun. Bahkan sehingga muatan seberat 500,000 tan.
Allah berfirman ;
“Allah lah yang memudahkan laut bagi kegunaan kamu, supaya kapal-kapal belayar padanya dengan perintah-Nya, dan supaya kamu mencari rezeki dari limpah kurnia-Nya, dan juga supaya kamu bersyukur”
(Surah Al-Jatsiah : 12)

 Bersama anak-anak saudara ana. 
Mak njang belanja cendol bagi anak saudara yang tak tidor petang hari.

Tintaku : Syukur kepada Allah kerana Allah mengurniakan kepada ana keluarga yang bahagia. Kadang-kadang meluangkan masa bersama keluarga seperti bercuti merupakan detik paling menyeronokkan. Ketika inilah anak-anak akan mendekatkan diri mereka kepada ibu dan ayah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...